دکتر پویا منصفی ، وکیل حقوقی و مشاور مهاجرت و سرمایه گذاری

Dr Pooya Monsefi Tehrani , law advisor & Member of UN human rights lawyer-latin America

دکتر پویا منصفی ، وکیل حقوقی و مشاور مهاجرت و سرمایه گذاری

Dr Pooya Monsefi Tehrani , law advisor & Member of UN human rights lawyer-latin America

دکتر پویا منصفی  ، وکیل حقوقی و مشاور مهاجرت و سرمایه گذاری

دکتر پویا منصفی تهرانی اولین فارغ التحصیل ایرانی - ونزوئلایی در رشته حقوق بین الملل و حقوق بشر در امریکای جنوبی است . وی عضو وکلای حقوق بشر سازمان ملل و عضو وکلای تحقیقات امریکای جنوبی میباشد. کسانی که در کشور های امریکای جنوبی و امریکای مرکزی دچار مشکلات قانونی ، مهاجرتی و یا حقوقی شده اند و یا حقی از انها ضایع گردیده و یا به هر دلیلی در زندان هستند میتوانند با ایشان در تماس باشند . بدیهی است حق مشاوره اولیه تلفنی برای ایرانیان عزیز رایگان است و در صورت نیاز گزارش پرونده انان به سفارت جمهوری اسلامی ایران در همان کشور ارسال میگردد تا از طریق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی کمکهای لازم به ایرانیان عزیز در اسرع وقت صورت پذیرد.


pouya monsefi


به قلم پویا منصفی

امروزه مهاجرت انسانها بخصوص ما ایرانیان تبدیل به یک داستان عجیبی شده است و پراکندگی ایرانیان در سراسر جهان پدیده ای شگفت انگیز است . امروزه شاید ایرانیان را در دور افتاده ترین کشورها و یا شهرها بتوان پیدا کرد . از این جهت شگفت انگیز است که در همین امریکای لاتین در کشورهای کوچک کارائیب که روی نقشه به سختی میتوان انها را پیدا کرد و یا حتی اسم انها به گوش ایرانیان تا حالا نخورده است میتوان شهروند ایرانی را پیدا کرد .

اماری که اینجانب از ایرانیان مقیم کشور های امریکای جنوبی و حوزه کارائیب دارم بسیار جالب است . بنده بر اساس اطلاعات شخصی و همچنین اطلاعاتی که در سفارت ایران در ونزوئلا گرفتم در منطقه امریکای جنوبی و مرکزی  در جزیره اروبا ( از مستعمرات و تحت الحمایت هلند )  و در جزیره تیرینیداد و توباکو ( از کشورهای تحت تسلط انگلستان )  در کشور جمهوری دومنیکن در پرو ، شیلی ، مکزیک ( که با تازگی ایرانیان زیاد شده اند ) در کلمبیا ، ونزوئلا ، پاناما ، پورتو ریکو ، برزیل ، ارژانتین ، اکوادور و کشور بولیوی ایرانیان رو میشود پیدا کرد !

خیلی واضح است که ایرانیان در این کشورها تعدادشان همانند کانادا و امریکا نیست و به همین خاطر از یک جامعه منسجم برخوردار نیستند . حتی وزارت امورخارجه ایران امار خیلی از ایرانیانیانی  را که امده اند و در شهر ها و روستاهای این کشور ها زندگی میکنند را ندارد .  بنابراین شخص بنده با خیلی از ایرانیان در بعضی از جزایر کارائیب ملاقات داشتند و میگفتند که سالهاست ایران نیامده اند و اعتبار پاسپورت ایرانیشان تمام شده و بستگانی نیز در ایران ندارند و چون پاسپورت و تابعیت دیگری دارند کسی از حضور انان در این کشورها خبر ندارد . خیلی از ملاقاتهای اتفاقی من با این ایرانیان عزیز زمانی بوده که من داشتم در یکی از کشورها با تلفن به زبان فارسی صحبت میکردم و یا به طور اتفاقی پرونده کاری انان به دست بنده یا همکارانم افتاده است .

بنابر این حضور ایرانیان که در کشورهای امریکای جنوبی رو به افزایش نسبی میباشد گاها مشکلاتی را برای هموطنان عزیز بوجود می اورد .

عدم اشنایی با زبان این کشورها که اکثرا اسپانیایی است و عدم اشنایی با فرهنگ و قوانین این کشورها میتواند برای ایرانیان ایجاد مشکل کند . چرا که ایرانیان عزیز اکثرا به کشورهای همسایه ایران سفر توریستی داشتند که از نظر قوانین و فرهنگ به ما نزدیکتر هستند . قوانین ترکیه و امارات و ارمنستان و حتی مالزی و کشورهای اروپایی برای ما ایرانیان که از طریق ماهواره و سیستمهای ارتباط جمعی با انها هر روز در ارتباط هستیم برای ما ایرانیان غریبه نیست . اما واقعا باید عرض کنم که قوانین و فرهنگ و رسوم کشورهای امریکای جنوبی و امریکای مرکزی بسیار متفاوت و گاهی پیچیده است . قوانین ایالات متحده امریکا وکانادا هم برای ما ایرانیان هنوز کاملا ناشناخته است و تا در این کشورها زندگی نکنیم شاید درک ان برای ما سخت باشد . 

به طور مثال اکثر جرائم در کشورهای اروپایی منجبر به زندان نمیشود و جریمه های مالی و یا کاری و یا فرهنگی دارد ، در حالیکه در کشورهای امریکای جنوبی قانون سخت تر است و اکثر جرائم منجبر به زندانی شدن موقت یا دائم میشود . 

بنابراین در چنین کشورهایی که برای ما ایرانیان از هر نظر تازگی دارد حضور یک همزمان و یک وکیل ایرانی برای خیلی ها که در دام قانون گرفتار شده اند میتواند یک معجزه باشد .

صادقانه بگویم ، گاهی که یک ایرانی در دام قانون افتاده و من را در دادگاه میبیند که به او با زبان فارسی سلام و درود میفرستم من را بغل میکند و از شوق میگرید که این برای من یک لطف خداوند است و همیشه از اینکه در چنین شرایطی به یک ایرانی میتوانم کمک کنم خدا را سپاسگزاری میکنم .


متاسفانه وضعیت زندانهای کشورهای امریکای جنوبی خیلی بدتر از کشورهای دیگر است. زندانها به دو بخش تقسیم میشوند . زندانهایی که تحت کنترل دولت است و زندانهای ازاد که در اختیار زندانیان و خلاف کاران است .حال چرا این چنین است خود بخثی جدا دارد که در مقاله دیگری به امید خدا توضیح خواهم داد . 

زندانیان ایرانی در کشورهای امریکای جنوبی بیشتر در موارد زیر در دام قانون افتاده اند :

۱- مواد مخدر

۲- ورود یا خروج غیر قانونی

۳- مدارک هویت جعلی و پاسپورت جعلی

۴- کلاه برداری

۵- مسائل مالی

۶- نزاع و مسائل خانوادگی


موارد یک ( مواد مخدر ) و دو ( خروج و یا ورود غیر قانونی ) و سه ( مدارک جعلی ) از جرمهای بسیار سخت و پچیده است و تبرعه شدن از ان تقریبا غیر ممکن است و ایرانیان زیادی عمر خود را در زندانها در حال حاضر دارند سپری میکنند . 


بنابراین کسانی که در کشور های امریکای جنوبی و  امریکای مرکزی دچار مشکلات قانونی ، مهاجرتی و یا حقوقی شده اند و یا حقی از انها ضایع گردیده و یا به هر دلیلی در زندان هستند  میتوانند با من و همکارانم در تماس باشند . بدیهی است حق مشاوره اولیه تلفنی برای ایرانیان عزیز رایگان است و در صورت نیاز گزارش پرونده انان به سفارت یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در همان کشور ارسال میگردد تا از طریق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی کمکهای لازم به ایرانیان عزیز در اسرع وقت صورت پذیرد.

ارادتمند پویا منصفی